eğer ki tanrı varsa tanrının zorunlu olarak bazı özelliklere sahip olması gerekir. öncelikle olaya deterministik yaklaşıyorum. yani her şeyin bir sebebi olmalıdır diyerek. bu sebepler dizinini sıralamaya kalkamam. ama kendimin varlığını sebepler dizinine koyduğumda bazı bilinen noktalardan hareket edebilirim. ben nasıl meydana geldim? leylekler sayesinde. leylekleri kim meydana getirdi? diğer leylekler. bu leylekler ilk başta küçük bir bakteriydi ve leylek olmayı başardılar. bakteriden önce ne vardı? canlılığın oluşmasını sağlayacak doğal ortam. bu ortamın oluşması için dünya gerekli. dünya nasıl oluştu sanırım hâlâ tam bilinmiyor ama dünyadan önce başka gezegenler ve yıldızlar vardı. onlardan önce ne oldu da onlar meydana geldi? big bang. big bangden öncesini henüz bilmiyoruz. öncesini de tahmin etmeye çalışmaya gerek yok. başka bir şey oldu ki big bang meydana geldi. yine sebepler zinciri bitmedi. bu şekilde devam edersem bitmesi de çok zor. ben bir noktayı başlangıç kabul etmeliyim. bir başlangıç kabul etmediğim sürece tanrıya ihtiyacım yok. anlamsız bir ezeliyet tanrıya ihtiyaç duymaz. burada kabul etmem gereken şey tüm sebeplerin oluşmasını sağlayan sebeplerin de üstünde bir baş sebep. eğer ki böyle bir sebep varsa bu sebep kendi içinde bazı zorunluluklar taşır. baş sebebe odaklanmayıp diğer sebepleri incelemeye kalkarsak onlarda mükemmel olan bir şey bulamayız. şu an biz uzaylıların yarattığı ve her gece gülmek için izlediği bir komedi programıysak bile o uzaylılar bizim düşünce alemimizde ölümlü veya ölümsüz birer başlangıcı olan canlılar. bir canlının ölümsüz olmayı başarabilmesi için önce var olması gerekir. ve o varoluş sebepler zincirinde bir noktaya tekabül eder. ama şimdi, dediğimle biraz çelişiyormuş gibi görünen bir zorunluluktan bahsedeceğim. tüm sebeplerin var olmasını sağlayan bir sebep varsa bu mükemmelliyetlerin toplamı olmak zorundadır ama maalesef bunu anlamakta her ne kadar güçlük çeksem de anlatmaya çalışayım. hepsini sıralamaya gerek yok. ezeliyet, ebediyet, sonsuz kudret, sonsuz zeka diyerek devam ediyor. tabii en önemlisi de bir şeyin mükemmel olabilmesi için varolması gerekir.
şimdi özetlersek, tanrı ancak sebeplerin sebebi diye bir şey varsa vardır. ve bu sebeplerin sebebi tüm mükemmelliyetleri içinde taşımak zorundadır. ama neden? aslında bu çok kısır bir döngü. bu tanrı mükemmel özelliklerinden herhangi birine sahip olmadığı takdirde mesela diyelim ki sonsuz zekaya sahip değil ama sonsuza çok yakın bir zekaya sahip. yani onun zekası x ise x'e sonsuz küçük bir şey eklersem sonsuzun kendisine sahip olacağım. bu durum matematiksel olarak mümkündür. (merak edenler için, non-standard real numbers). evrenin kendisine bakarsak, içinde canlılığı, düzeni, kaosu, her şeyin bugüne gelmesini sağlayan sebepler dizinini görürüz. demek ki tanrı varsa bunların olmasını istediği için bugün bunu yazıyorum. ama tanrı sonsuza çok yakın ama sonsuz olmayan bir zekaya sahipse ilk başta big bangin oluşmasını sağlayacak doğru koşulun nasıl oluşacağını hesaplayamazdı ve bugün olmazdı. diyelim ki onu doğru hesapladı ve big bang gerçekleşti. her şey bununla sınırlı değil. canlılığın oluşmasını sağlayacak doğru koşulları da bir araya getirmek zorundaydı. peki kaoslar olduğunda mesela dünya buzul çağına girdiğinde tanrı hesaplama hatası mı yapmıştı? hayır. koşulların bir araya gelmesi buzul çağını yarattı. tanrı doğru hesaplayamasaydı koşullar bir araya gelmeyecekti. pff. buradan da tanrının doğru hesaplayamaması takdirinde meydana gelmeyecek koşullar başka koşulları doğurmayacak mıydı? sorusu sorulabilir. hayır. çünkü tanrının çizelgesinde her şey bellidir. o koşulların oluşmasını 'sadece' tanrı sağlamaz kutsal metinlere göre ama neyin ne olacağını bildiği için istediği sonuca büyük hasar verecek şeylere müdahalede bulunur. belki de her an müdahale ediyordur bilemem. konuyu dağıtmadan devam edersek tanrının çizelgesinde kıyametin tarihi bellidir.mükemmel olan bir şey her şeyi bilir ve bu onun sonsuz zekaya sahip olmasını zorunlu kılar. sebeplerin sebebi olan şey mükemmelliklerden birine sahip olmadığında devam eden diğer çıkarımlarla mükemmel olan diğer özelliklerinin belki tamamını belki çoğunu kaybeder ve bu onu sebeplerinin sebebi olmaktan çıkarıp sebepler arasında bir yere yerleştirir.
şimdi anlama gelelim. eğer ki mükemmel bir tanrı varsa bu tanrının bu evreni ve öncesini yaratmak için bir sebebi vardı. bu sebep ise anlamın kendisidir. tanrı varsa hem mükemmel olması hem de insanlığın yıllardır peşinden koştuğu anlamın var olması zorunludur. peki bu anlam kendi içinde hangi zorunlulukları barındırır?
anlam tanrının var olmasının zorunlu bir sonucu olduğu için tüm evrene yöneliktir. bu anlam benim için elma yemek iken başkası için dünyayı değiştirmeye çalışmak olamaz. o anlam tanrının kendisi gibi tek olmak zorundadır ki bu anlam birçok şeyin bir araya gelmesi ise bile yine onların oluşturduğu bütün her şeyin varlığının sebebi olduğu için o bütünün kendisi tektir. insanlığın aradığı her şey onun içindedir. o zorunlu anlamın içinde saklı olan her şey kafamızdaki soruların cevabını taşır. en muallak konu olan ahlak için bile cevaplar içindedir. bu, insanın neyi neden yapması ve yapmaması gerektiğini açıklayan bir özelliktir. böyle olmadığı takdirde, tecavüz konusunda doğru veya yanlış şeklinde yapılabilecek yargılamalar kişiden kişiye değişir ve insanlık olarak bir sonuca varamazdık. ama bu tekillik her şeye yargı koyabiliyor olmalı ki bunun ardından insanlık içinde düzen oluşabilsin ve tanrının kendisinin bir sonucu olan sonsuz iyilik, yine onun sonucu olan anlamla eşleşsin ve tanrının yarattığı evrende, tanrının kendisinde barındırdığı iyilik burada hüküm sürsün( tanrı içinde kötülük barındıramayacağı için kötülüğün yayılması için çaba gösteremez ve içinde iyilik barındırdığı için yarattığı evrenin her zerresinde iyilik kodlu olması gerekir). anlamın içinde de iyilik saklıdır. bu ve bunun gibi çıkarımlarla her şeyi bilen tanrı anlamın içine zorunluluklar gizlemiştir ve hepimiz onun anlamına uygun yaşamak zorundayız.
özetlersek, tanrı varsa mükemmel olmak zorunda, evreni yaratırken hayatın anlamını da yaratmış olmak zorunda. benim şimdi yapacağım şey ise anlamın var olmadığını çok küçük bir çıkarımla kanıtlamak dolayısıyla tanrının var olmadığını ispatlamaya çalışmak olacak.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder